Houd je van poetsen en smeren? Dan zijn er ook dingen die je zelf kunt doen om je e-bike in topconditie te houden. Vooral voor en tijdens de winter kan het goed zijn dit een keer extra te doen, met al die vervuilde sneeuw waar je doorheen fietst. Zout is natuurlijk ook niet het beste voor je e-bike en die kun je daar extra tegen beschermen. Op je fiets zitten onderdelen van chroom en aluminium: deze kun je insmeren met zuurvrije vaseline. Ook is het belangrijk om bij een model zonder kettingkast de ketting regelmatig goed schoon te maken: tijdens het fietsen kan hier veel vuil in terechtkomen. Daarna kun je hem licht invetten. Vraag je je af hoe je dit doet en welke olie je hier het beste voor kunt gebruiken, of waar je zuurvrije vaseline kunt krijgen, dan kun je gewoon naar je dealer gaan en om advies vragen. Heb je genoeg andere dingen te doen, of is smeren met vet gewoon niet je ding? Dan kun je dit natuurlijk ook laten doen. Voor één ding kun je wel zelf zorgen, namelijk dat je banden goed opgepompt zijn. Met de juiste bandenspanning bespaar je energie en kom je verder met een volle accu! Ook heb je zo minder kans op een lekke band. Op de buitenband staat welke bandenspanning het beste is voor je fiets.
Reparatie & onderhoud e-bike
Als je eenmaal een elektrische fiets hebt, kun je bijna niet meer zonder! Je krijgt beweging zonder afgemat te worden, van tegenwind heb je geen last meer! Je komt buiten in de frisse lucht, in gebieden waar je met de auto niet zo makkelijk komt en die te ver zijn met de gewone fiets. Ook heb je geen file- of parkeerstress meer. Het enige waar je aan moet denken, is om de accu regelmatig op te laden. Moet je in het begin misschien een beetje wennen en over een drempel heen, je zult zien dat je de e-bike steeds vaker gaat pakken. Hoe vaker je iets echter gebruikt, hoe sneller het slijt. Dit geldt ook voor een elektrische fiets. Hieronder kun je lezen hoe je je fiets het beste kunt onderhouden om er zo lang mogelijk fietsplezier van te hebben!
Onderhoudsbeurten
Op een e-bike zitten meerdere elektrische onderdelen. De fiets wordt aangedreven door een motor die op een accu draait. Dit alles stuur je aan via de display op het stuur. Alles is op elkaar afgesteld en sommige technologieën maken zelfs gebruik van zogenaamde intelligente software, die ervoor zorgt dat de e-bike zich aan jouw rijgedrag aanpast. Als je een paar honderd kilometers op je e-bike hebt gefietst, is het tijd voor een eerste controle- en onderhoudsbeurt. De Batavus-dealer kijkt dan of alles goed is afgesteld en gesmeerd, ook de verborgen onderdelen. Hierna is het belangrijk je fiets voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt terug te brengen. Dit kun je het beste doen vlak voor de winter, zodat je zeker weet dat je veilig kunt fietsen bij winters weer. Niets is heerlijker dan onbekommerd een nieuwe omgeving verkennen. Als je van plan bent je elektrische fiets mee te nemen op vakantie, is het ook verstandig een onderhoudsbeurt in te plannen voordat je vertrekt.
Reparaties
Aan de motor op je e-bike zit geen touw waar je even aan trekt om hem op gang te krijgen. Hier heb je het display voor, een klein computertje met software. Om dit niet te verstoren kun je beter niet zelf aan je fiets gaan sleutelen. Mocht er iets mis zijn met je display en je opent deze, dan veroorzaak je eerder schade dan dat je iets oplost. Bovendien vervalt meteen de garantie. De motor werkt dus via een computer. Doet je motor het op een dag niet, dan zit er misschien een schroefje los dat je even kunt aandraaien, zul je misschien wel denken. Maar voor hetzelfde geld ligt het aan de software, of aan de accu. Wil je dat je elektrische fiets lang mee gaat en dat de garantie blijft gelden, ga dan bij ieder probleem meteen naar de fietsenwinkel! Zelfs als je voor- of achterlamp het niet meer doet: ga naar je dealer! Deze weet precies welk lampje erin moet en hoe je die kunt vervangen zonder de elektronica te verstoren. Is dit iets dat je wel zelf gemakkelijk kunt doen, dan geeft de dealer dat wel aan.
Kan ik zelf onderdelen vervangen?
Als je een gewone fiets hebt, kun je heerlijk knutselen. Vooral als deze geen versnellingen heeft, kun je veel zelf vervangen. Bij een elektrische fiets is dit anders. De fabrikant heeft de onderdelen uitgekozen die passend en nodig zijn voor die fiets. Op dit geheel heb je garantie: als je er bijvoorbeeld een nieuwe lamp op zet die door het display aan en uit wordt gezet en het systeem raakt in de war, dan is het helemaal op eigen kosten als dit moet worden verholpen. Blijf het vergelijken met een auto: die breng je toch ook naar de garage? Dat hoort er gewoon bij. Bovendien moet een auto tegenwoordig ook aan de computer om weer te worden afgesteld. Ga dus niet zelf sleutelen, maar ga altijd naar de Batavus-dealer. Bereken het bij de kosten in, net als dat je die kosten bij een eventuele auto hebt. Heb je een nieuw onderdeel nodig, breng je fiets dan naar de Batavus-dealer. Die bestelt het onderdeel en zorgt ervoor dat je e-bike weer kan rijden. Als je van sleutelen houdt, heb je altijd nog je gewone fiets.
Accu vervangen
Een goede accu is essentieel voor je fietsplezier. Daarom is het belangrijk dat je een geschikte voor jouw e-bike koopt. De Batavus-dealer weet hier alles over, dus ga gewoon naar waar je je e-bike hebt gekocht en het wordt helemaal voor je geregeld! Als de fiets bijvoorbeeld een nieuwe ION®-accu nodig heeft, dan moet deze accu eerst via software door de dealer worden aangemeld voordat je weer op je e-bike naar huis kunt. Hier kun je zien welke verschillende soorten accu’s er zijn en wat een nieuwe accu ongeveer kost.
Nieuwe accu voor oudere modellen
Heb je een Batavus e-bike die inmiddels niet meer wordt verkocht, zoals bijvoorbeeld de Padova Easy®. Neem contact op met de dealer waar je de fiets hebt gekocht, dan kan hij de accu eventueel nabestellen. Bij oudere modellen kan het zijn dat de accu moet worden ingebouwd. Houd er dan rekening mee dat er arbeidskosten bij komen.
Achterwiel vervangen
Nederlanders zijn waarschijnlijk de beste in banden plakken. De banden van je elektrische fiets kun je daarom vast ook wel zelf plakken. Maar als de binnenband aan vervanging toe is, moet je het wiel eraf halen en dat kan, afhankelijk van waar de motor zit, net wat anders werken dan bij een gewone fiets. Bij een voorwielmotor mag je niet zelf het voorwiel eruit halen en bij een achterwielmotor niet zelf het achterwiel. Ook al weet je alles van motoren en kun je er in principe zelf een bouwen.. We kunnen je natuurlijk niets verbieden, het blijft jouw eigen fiets. Maar bij verkeerd onderhoud kan je e-bike defect raken of je garantie vervallen. Laat het daarom aan de dealer over. Dat kan je een hoop ellende besparen en je bent altijd verzekerd van het juiste onderhoud en een veilige fiets.